Glädjande nyheter

Jag har tänkt att blogga i flera dagar nu. Ända sedan jag läste att de återfunnit de stulna Van Gogh tavlor som försvann för några år sedan i Amsterdam. Fast jag har baske mig inte haft tid. Har varit något nästan varje dag. Bilen har strulat och innan jag kom på vad det var för fel. Det var katasylatorn som kärvade. Men nu har jag en ny katalysator och fått hjälp att installera den. En otroligt viktig del på bilen.

Nåväl åter till de stulna Van Gogh verken. Det var verkligen glädjande att ta del av nyheterna att de kommit till rätta och att de inte var förstörda.

Det var två underbara verk enligt min mening.

View of the Sea at Scheveningen

View of the Sea at Scheveningen


View of the Sea at Scheveningen målades 1882. Det är en oljecanvas som är målad i stilen realism. Denna tavla är en av Van Goghs tidiga verk som han målade då han var i semsterorten Scheveningen. Det sägs att Van Gogh hade stora problem med sanden som blåste från stranden då han målade denna. Sanden kunde skrapas bort men ni vet hur klibbig olja är. Det finns faktiskt fortfarande sand kvar på tavlan.

Congregation leaving the Reformed Church in Nuenen

Congregation leaving the Reformed Church in Nuenen


Congregation leaving the Reformed Church in Nuenen målade Van Gogh 1884. Denna målning föreställer den kyrka där hans far arbetade som pastor. Tavlan målades för Van Goghs far. Personerna på bilden som är kyrkobesökare tros ha målats dit senare av Van Gogh. Från början var tavlan ganska ”grå” men genom att lägga dit personerna samt att måla löv på träden fick ´tavlan med liv.

Glädjande inlägg i dag med andra ord när både tavlor och en bil jag trott varit förlorad ”återuppstått”.

Lämna en kommentar